Tuesday, March 1, 2011

ÜRO Peaassambleele adresseeritud memorandum

ÜRO Peaassambleele adresseeritud memorandum koos ÜRO peasekretärile Kurt Waldheimile adresseeritud kaaskirjaga

Memorandumi idee pärineb väidetavalt Sergei Soldatovilt. Mõned inimesed käisid mõned korrad koos, Tunne Kelam pani üksikud mõtteavaldused kirja ja koostas lõpliku teksti inglise keeles. Mina tõlkisin selle eesti ja vene keelde ning pildistasin. Mikrofilmid panin Eesti Onkoloogiaskeskuse juurde metsa ühe vana kaeviku nõlva sisse klaaspurki. Koha valisime koos Soldatoviga. Kui teksti tegemisega juba oli alustatud, siis ma läksin ükskord Juskevitši juurde. Ta ütles muu jutu seas: „Nii et teid kaasati ka memorandumi koostamisse“. Ja lisas sõbraliku muigega: „Suur konspiraator“. Eks me olime kõik tol ajal „suured konspiraatorid“. Ise oli ta samasugune. Ta kirjutas venekeelse raamatu pealkirjaga „Vene kolonialism“. Konspiratsiooni mõttes oli tiitellehele kirjutatud „Kiiev, 1974. Tõlge ukraina keelest“. Laagris ma pärisin ukrainlaste käest, kas nad on sellist raamatut näinud. Mitte keegi polnud sellest midagi kuulnud. Pärast Eesti taasiseseisvumist sain Soldatovi raamatust teada, kes oli „Vene kolonialismi“autor. Soldatoviga olime umbes aasta tuttavad ja sina peal, aga ma teadsin algul ainult tema hüüdnimesid. Ükskord sattusime ühel ajal Teaduste Akadeemia raamatukogus leti juurde ja siis ma nägin tema lugejakaaradilt tema nime. Ükskord jälle Juskevitši juures olles ta küsis mu käest: „Kas te „Professori“ nime teate?“ Ma võisin siis vastata, et tean küll. Tänu sellisele konspiratsioonile pääses enamus Eesti Demokraatliku Liikumise aktivistidest arreteerimisest, ehkki asjaga tegeles algul kaheksa uurijat, kellele hiljem lisati veel neli. Elu oli selline.
1979. aastal koostati Tartus perekond Nikluse majas Balti Apell, milles nõuti Balöti riikide isesesivuse taastamist. 1983. aastal võttis Euroopa Nõukogu sellele dokumendile tuginedes vastu otsuse saata Balti riikide küsimus ÜRO dekoloniseerimise komisjoni.

No comments:

Post a Comment